10 قدم برای اینکه به سادگی سحرخیز شویم!!

چگونه سحرخیز شویم

چطور میشه وقتی تختمون انقدر گرم و نرم و راحته ازش دل بکنیم آخه؟ منم موافقم ... اینکه بتونیم یک ساعت ... نه حتی نیم ساعت بیشتر بخوابیم!!

از طرفی صبح زود بیدار شدن و سحرخیز بودن هم فواید خودش رو داره ... زمان بیشتری برای انجام کارهایی که دوست داریم انجام بدیم داریم ... وقت بیشتری رو میتونیم با خانواده بگذرونیم ... یا برای خودمون وقت بزاریم ... مهم تر از همه دیگه روزمون رو با عجله و استرس شروع نمیکنیم ... خیلی از روزها بوده که ما به خاطر چند دقیقه خواب بیشتر مجبور شدیم صبحونه رو بیخیال شیم؟ (البته من توی تمام عمرم یک روزم صبحونه رو از دست ندادم و در این مورد به خودم افتخار میکنم!!) ... یا مجبور شدیم اونجور که دلمون میخواد سر فرصت لباس نپوشیم؟ هم چیز با عجله و استرس شروع شده برای اینکه به موقع به کار یا مدرسه مون برسیم.

من به شخصه خودم همیشه آدم سحرخیزی بودم ... در طول کل سال شاید هفته های معدودی بوده که برنامه خوابم بهم ریخته و اون به واسطه تغییر خاصی در روتینم مثل سفر کردن بوده!

در ادامه ده قدم، ده مورد، ده راز، ده هرچیزی که میخواین اسمش رو بذارین و برای من کارگر واقع شده در مقوله سحرخیز بودن میخونید.

(برای رفتن به ادامه ی مطلب روی More در پایین کلیک کنید)

1. زود به رختخواب برید

خب قطعا بدیهی ترین موردی که کمک میکنه صبحا زودتر از خواب بیدار شیم این هستش که شب رو زودتر به رختخواب بریم. اینجوری میتونیم خواب بیشتری رو دریافت کنیم و صبح سر حال تر هستیم و راحتتر میتونیم از تخت عزیزمون دل بکنیم. 

بعضی ها هم هستن که اصولا جغد شبن و میگن فقط شب ها میتونن درس بخونن یا کار کنن! کلا مغزشون توی شب فعال تره!! خب این از ریشه اشتباهه. ممکنه خودتون فکر کنید توی شب بازدهی بیشتری دارید ولی "علم" ثابت کرده که مغز انسان در ساعات ابتدایی روز بیشترین میزان یادگیری و بازدهی رو داره! همه ی این بهونه های "من شبا بهتر یاد میگیرم" و اینها برمیگرده به عادت غلطی که در ما شکل میگیره و خوب میدونیم که عادات رو میشه ترک کرد برخی آسون برخی سخت!!

تمام عمرتون دیر خوابیدین و حالا یکی دو شب سعی کردین ساعت 10 برید به رختخواب و کار نکرده؟ تا خود صبح بیدار بودین و هی این پهلو اون پلو شدین؟ واضحه که کسی که به 2-3 شب عادت داشته نمیتونه یهویی اون رو تغییر بده! خود من در زمان هایی که برای مدتی الگوی خوابم تغییر میکنه مثلا برای یک ماه اخیر 2 شب خوابیدم ... بهترین کاری که برگشتم به ساعت 11 این بود که هر شب فقط نیم ساعت زودتر از شب قبل به رختخواب رفتم!! نه اینکه یهوو چهار ساعت زودتر بریم به رختخواب!! ساعت طبیعی بدن شما به این راحتی گول نمیخوره ولی خیلی سریع خودشو با شرایط جدید وفق میده.

2. حواسمون به رژیم غذاییمون باشه

یکی از چیزایی که به من کمک میکنه راحت بخوابم این هست که شب ها غذای سنگین نخورم و قبل از خواب معمولا دم نوش یا چای به خواب راحتم کمک زیادی میکنه! همینطور ساعت قهوه نوشیدنم که معمولا غروب بود به بعد از ظهر زود یا صبح ها به عنوان صبحانه دوم انتقال دادم.

3. همیشه یه روتین برای خوابتون داشته باشید

خیلی خوبه که ساعت های قبل از خوابمون رو به ریلکس کردن اختصاص بدیم. اینجوری به مغزمون میفهمونیم که وقته خوابه!! وقتی در طور روز در حال دوندگی هستیم ... دوندگی برای کار ... مدرسه ... خرید ... کار در منزل و و و زمانیکه ریلکس میکنیم یعنی روز ما تموم شده و آماده ی استراحت هستیم. هیچوقت پریشون و مضطرب به رختخواب نریم. دمنوش بابونه یکی از دمنوش های مورد علاقه منه که به کاهش استرس و خواب بهتر کمک میکنه. خوردن یه لیوان شیر هم خیلی خوبه (کی قبل خواب شیر میخوره آخه؟؟)

4. دلیلی پیدا کنید که ارزش صبح زود بیدار شدن رو داشته باشه

خیلی ها میگن شب ها رو بدلیل آرامشی که داره انتخاب میکنن برای کار چون تمرکز بیشتری خواهند داشت!! ولی صبح زود به همان اندازه یا حتی بیشتر آرامشبخش هست. فراموش نکنید که آرامش شب برای خواب و استراحت شما آفریده شده.

آیا این دلیل که شما وقت بیشتری برای "خودتون" و فقط "خودتون" خواهید داشت به اندازه کافی قانع کننده نیست که صبح ها زود بیدار شید؟ شاید باورتون نشه ولی من شبها به عشق اینکه صبح زودتر از همه از خواب بیدار میشم و روشنایی و سکوت و آرامش روز رو برای خودم و در چنگ خودم دارم به رختخواب میرم!!!!!!! اینجوری میتونم یکم ورزش کنم یا در حال نوشیدن چای/قهوه صبحم کتاب بخونم و یا برای خودم یه صبحونه گنده درست کنم. از طرفی هم میدونم اگه قراره به کار خاصی برسم نیازی به عجله و استرس نیست و با خونسردی تمام پروسه آماده شدن یک لیدی رو انجام میدم. 

5. کند شروع کنید

همونطور که گفتم اگه عادت دارید 2 شب بخوابید یک باره نمیتونید 10 شب به رختخواب برید و انتظار داشته باشید خواب بیاد سراغتون! اگه فرضا 7 صبح بیدار میشید هم نمیتونید یک باره 6 صبح بیدار بشید ... بلکه سعی کنید روزی 15 دقیقه زودتر از دیروز بیدار بشید و آروم آروم الگوی خوابتون رو تغییر بدید.

6. یک جفت جوراب یا اسلیپر پایین تختتون داشته باشید

صبح ها بویژه صبح های زمستون که خیلی سرده جدا شدن از تخت و بیرون اومدن از زیر پتوی گرم و نرم مثل شکنجه میمونه!! برای همین من همیشه اسلیپر هام (کفش راحتی) رو پایین تختم میزارم و قبل از اینکه پاهام با زمین سرد تماس داشته باشه اونها رو میپوشم و این واقعا برای بلند شدن تاثیر داشته.

7. سیستم بیدار باش مناسب خودتون رو پیدا کنید

بعضی ها دوست دارند وقتی ساعتشون زنگ میزنه دکمه اسنوز رو بزنن و دوباره بخوابن! برای مثال برادر من 6 صبح باید روزش رو شروع کنه ولی آلارم رو روی 5.30 میزاره و هر 10 دقیقه یک بار اسنوز میکنه!! 

بعضیا دوست دارن ساعتشون رو دور از دسترس بزارن تا مجبور بشن برای خاموش کردن آلارمشون بلند شن!

من؟ خب برای من هیچکدوم از این دو روش جواب نمیده!! هر 5-10 دقیقه زنگ ساعت و دوباره اسنوز کردنش عین شکنجه میمونه برام و اگه ساعتم دور از دسترس باشه فقط باعث عصبانیتم در اول صبح میشه!! سیستم من از دوران کودکی همین بوده و بس! ساعت که زنگ خورد از جات بلند شو!! مثل برق از تختت جدا شو تا شیطون گولت نزده!!

8. اون کاری که مورد علاقه ت هست رو اول از همه انجام بده

قطعا اگر بدونی کار خاصی برای انجام دادن نداری برگشتن به رختخواب اولین گزینه ی عالی به نظر میرسه. همیشه کاری که لذت بخشه و برای انجامش ذوق داری رو انجام بده. من بعد از مسواک اولین کاری که میکنم دم کردن چای و درست کردن یه صبحونه درست و حسابی برای خودمه! بعد صبحونه م رو همیشه توی تختم و در حال خوندن کتابی که در حال حاضر مشغول خوندنشم میخورم. هیچ عجله ای هم ندارم چون با صبح زود بیدار شدنم برای خودم 2-3 ساعت وقت اضافه خریدم که فقط به این کار اختصاصش میدم!! اصلا به عشق صبحونه و کتاب خوندن ِ در حال صبحونه از خواب بیدار میشم!

9. هر روز همون ساعت بیدار شو!

برای ایجاد یه عادت لازمه که اون کاری که میخوایم تبدیل به عادت بشه رو تکرار کنیم. تکرار مداوم یه عادت رو تشکیل میده! میدونید که بدن ما یه ساعت درونی داره و بعد از اینکه به بیدار شدن در یه ساعت خاص عادت کردید دیگه حتی به تنظیم آلارم هم نیاز ندارید.

10. وقت تلف نکن، بلند شو!!

خیلی از ماها به محض خاموش شدن آلارممون دوباره برمیگردیم به رختخواب! برای همین خیلی مهمه که به محض اینکه آلارم رو خاموش کردیم (منظورم اسنوز نیست) از جامون بلند شیم. کی میدونه شاید اگه این کارو نکنیم فوری خوابمون ببره!! کیه که دوست نداره دوباره بخوابه. اولین کار من مسواک زدن و شستن صورتمه که باعث میشه کلا بیدار شم و فکر برگشت به خواب نازنین به سرم نزنه!

                                                                                                                                                                                        

رمز و راز شما برای زود از خواب بیدار شدن چیه؟

18:00
  • More
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    Beauty ● DIY ● Craft ● Lifestyle

    Create. Explore. Inspire. - A Creative Blog

    Go to "About Moi" page
    ِDesigner